Polega ona na tym, że poprzez wykorzystanie literatury oddziałujemy na procesy poznawcze dzieci będące w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Bajkoterapia ma za zadanie ułatwić odreagowanie napić psychicznych i pomaga zobaczyć problem z innej perspektywy. Dzięki temu dziecko umie stawić czoła swoim trudnościom, ponieważ przyswaja nowe sposoby działania i myślenia.
Bajkoterapia- rodzaje
Maria Molicka wyróżniła trzy rodzaje bajek, przeznaczonych w pracy z dziećmi.
-Psychoedukacyjne- poszerzają wachlarz zachowań dziecka. Symbole umiejscowione w opowieści ułatwią dzieciom samodzielnie odkryć problem, a potem zmianę odbieraniu siebie i odczuwania.
-Psychoterapeutyczne- mają one kompensować niezaspokojone takie potrzeby jak: uznanie, miłość, akceptacja, przynależność i bezpieczeństwo. Mają też wpłynąć na poczucie wartości dziecka.
-Relaksacyjne- ma odprężać, uspokajać i regenerować zasoby osobiste. Odwołuje się w niej do wyobraźni dziecka i wspiera jego rozwój przez wizualizację pozytywnych obrazów.
Metody.
To prosta, skuteczna i lubiana przez dzieci terapia. Bajkoterapia pozwala dziecku wejść w rolę bohaterów opowieści. Dziecko w miłej atmosferze ma możliwość testowania rzeczywistości, zaznajamia się z obowiązującymi normami w społeczeństwie, oswaja świat uczuć. Można tą metodę stosować w domu przez rodziców jak i poprzez opiekunów w instytucjach oświatowych.
Przedszkola często bajkoterapię stosują za pomocą czytania książek, tworzenie ilustracji do wybranej opowieści czy też przez teatrzyk z pacynkami. Ważne przy tym jest aby nie narzucać dziecku własnych poglądów ani je nie moralizować.
Wskazania
Kierowana jest ona do wszystkich dzieci, jednak zwłaszcza do tych dzieci, które:
-są przewlekle chore
-mają problemy emocjonalne
-są nadpobudliwe psychoruchowo
-mają niedosłuch
-są upośledzone w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.
Przeciwwskazania.
Nie ma żadnych przeciwwskazań.
Jak się przygotować do Bajkoterapii:
-należy zacząć od teorii, dowiedzieć się rodzajach opowieści terapeutycznych, co jest ważne przy późniejszym wyborze literatury;
-bajki powinny przybliżać różnorodne tematy będące uwzględniane do potrzeb dziecka, dlatego też zanim zacznie się terapię należy przeprowadzić indywidualną obserwację reakcji dziecka by zidentyfikować jego lęki i problemy;
-porady specjalisty i korzystanie ze szkolenia mogą pomóc nam uzyskać skuteczniejsze efekty;
-powinno się wiedzieć jak należy prawidłowo reagować, gdy malec chce wracać do bajki, zadaje nowe pytania, przeżywa każdy fragment tekstu.
Korzyści
Biorąc pod uwagę, że celem tej metody jest zredukowanie napięcia, zbudowanie wiary we własne siły, pozytywnego postrzegania świata, posiada ona mimo swej prostoty ważne korzyści:
-wycisza lęki
-dzięki niej można zapomnieć o stresie i bólu
-pomaga rozwijać wyobraźnię, wzbogaca słownictwo,
-pomaga nabrać dystansu do rzeczywistości, a także ułatwia oswojenie się z trudnymi emocjonalnie problemami
-kształci empatię i życia w zgodzie ze światem
-ułatwia kształtowanie tożsamości i samooceny
-naucza rozwiązywania problemów z jakimi się miało styczność w rzeczywistym życiu
-pokazuje rolę ciężkiej pracy i inspiruje do spełniania swoich marzeń.