Likwidacja barier architektonicznych w starym budownictwie

0
1153

Nowoczesne budynki bardzo często projektowane są w sposób przyjazny osobom niepełnosprawnym, w starym budownictwie tego typu rozwiązania były jednak rzadkością. Mimo to, nawet wiekowe budynki można z powodzeniem dostosować do komfortowego poruszania się w nich osób na wózku inwalidzkim. Rozwiązaniem w tym zakresie są rampy i podjazdy dla osób niepełnosprawnych.

Jak dostosować stary budynek do potrzeb niepełnosprawnych?

Różnice poziomów podłogi pomiędzy pomieszczeniami oraz wysokie zamontowane progi to norma w starszych budynkach. Bariery te można w łatwy sposób pokonać dzięki zastosowaniu ramp progowych gumowych. Nie muszą one być montowane na stałe, dzięki czemu sprawdzają się nie tylko w domach mieszkalnych, ale i w budynkach użyteczności publicznej. Szczególnie ważnym jest to, że prawidłowo dopasowana i szczelnie położona rampa doskonale spełnia swoje zadanie nawet bez stosowania kleju. Jako element przymocowany (położony) tymczasowo, nie stanowi też problemu dla konserwatora zabytków, który mógłby nie zgodzić się na jakiekolwiek, bardziej ingerujące w strukturę budynku modyfikacje zabytkowych wnętrz. Informacja ta jest szczególnie cenna dla właścicieli i zarządców tego typu obiektów, ze względu na powszechnie występujące w nich bariery architektoniczne pochodzące jeszcze z czasów, w których nikt nie uwzględniał potrzeb osób niepełnosprawnych.

rampy gumoweWarto zwrócić uwagę na fakt, że zastosowanie rampy progowej gumowej jest zarówno skutecznym jak i niedrogim sposobem na zlikwidowanie ograniczeń w poruszaniu się. Przy tym jest to rozwiązanie bezpieczne i trwałe – maksymalne obciążenie takich ramp to nawet 300 kg. Faktura ramp została dostosowana do spełnianych przez nie funkcji, dzięki czemu zapobiega ślizganiu się kół wózka inwalidzkiego. Warto podkreślić także łatwość montażu, który nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Po prostu dopasowujemy rampy do wysokości progu i układamy na podłożu. W razie potrzeby możemy przyciąć ją na odpowiednią długość. W większości przypadków rampy progowe gumowe można bezpiecznie użytkować bez konieczności użycia kleju, jeżeli jednak zależy nam na jak najbardziej stabilnym mocowaniu, możemy zakupić rampę w zestawie z taśmą dwustronna i za jej pomocą przykleić rampę do podłoża.

Uniwersalne rampy do różnego typu przeszkód

Osoby poruszające się na wózku inwalidzkim nie muszą dziś rezygnować z aktywnego życia. Doskonałym sposobem na radzenie sobie z przeszkodami w miejscach nieprzystosowanych do potrzeb niepełnosprawnych są przenośne rampy aluminiowe. Dostępne są zarówno wersje do stosowania wewnątrz jak i na zewnątrz budynków.

Uniwersalność ramp polega na możliwości dopasowania ich do wysokości niemal każdego progu. Progowe rampy wewnętrzne posiadają regulację wysokości w zakresie od 3 do 7 cm. Pojedyncza rampa waży zaledwie 1,5 kg, a przy tym jej maksymalne obciążenie to nawet 300 kg. W razie potrzeby dostępne są także wersje wzmacniane, których obciążenie może wynosić aż 350 kg.

Doskonałym rozwiązaniem do stosowania na zewnątrz budynków są składane rampy, które z powodzeniem można przewozić w samochodzie. Są one oczywiście cięższe niż rampy wewnętrzne (od 8 do 27,5 kg), oferują jednak znaczne możliwości, takie jak pokonywanie kilku stopni schodów. Dobrym przykładem są rampy teleskopowe. Dwie szyny, które można umieścić w dowolnej odległości od siebie, posiadają zabezpieczoną krawędź zewnętrzną, uniemożliwiająca zsunięcie się kół wózka. Po złożeniu tego typu rampy bez problemu zmieścimy do bagażnika auta. Opcją jeszcze bardziej bezpieczną dla użytkownika jest rampa żebrowana. Jej atutem jest zapewnianie wyjątkowo dobrej przyczepności kół wózka. Jest dostępna w kilku rozmiarach i oczywiście składana.

Posiadanie ramp, zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych w znacznej mierze wpływa na komfort osoby niepełnosprawnej. Po więcej szczegółów dostępnych rozwiązań zapraszamy na stronę https://www.mobilex.pl/blog/rampy-i-podjazdy-dla-niepelnosprawnych/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here