Badania nad skutecznością reklamy odnoszą się do kolejnych faz oddziaływania na jej odbiorców. Część badań koncentruje się na ustaleniu przez reklamę stopnia osiągnięcia celów pośrednich tj. wzbudzanie zainteresowania adresatów reklamy i jej zapamiętania, przyciąganie uwagi, przekonanie do reklamowanego towaru lub usługi oraz ukształtowanie postaw i preferencji potencjalnych klientów. W innych ustala się jaki jest wpływ oddziaływania reklamy na wielkość zakupów produktu, czyli realizację nadrzędnego celu reklamy. O badania skuteczności reklamy drukowanej stosowany jest test rozpoznawalności, który polega na przeprowadzaniu wywiadów osobistych z grupą osób. Zadawane są pytania mające na celu ustalenie co badana grupa zapamiętała z ostatniego przeczytanego numeru gazety lub czasopisma. Wskazuje się na ogłoszenia reklamowe i ustala się stopnie zapamiętania ogłoszeń. Najniższy stopień – samo zauważenie reklamy, średni zauważenie ogłoszenia i powiązanie z marką, najwyższy – przeczytanie ogłoszenia i co najmniej w połowie zapamiętanie jego treści.